Mâncare de post
Mâncare de post

Mâncare de post

De același autor

Uninominal criticat
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0

De mâine începe Postul Crăciunului. Până la 25 decembrie renunţăm la carne, ouă şi lapte şi adoptăm o dietă bazată pe produse vegetale. Postul este binevenit, abţinerea de la alimentele “de dulce” reechilibrează metabolismul şi elimină din organism toxinele. Doctorii ne atrag atenţia că postul nu presupune doar o dietă din care excludem alimentele de origine animală, ci un regim echilibrat.

Chiar dacă renunţă la proteine şi grăsimi animale, multe persoane se îngraşă în post. Altele, dimpotrivă, slăbesc. Cum e mai bine, să slăbim sau să ne îngrăşăm, când ţinem post? Nu este bine nici să ne îngrăşăm, nici să slăbim.

Unele persoane se îngraşă pentru că înlocuiesc proteinele sau grăsimile de origine animală cu produse hipercalorice, bogate în zaharuri şi grăsimi vegetale: biscuiţi, produse de patiserie, pâine.

Unele alimente de post care ne îmbie de pe rafturile magazinelor au 400-600 de calorii/ 100 g. O persoană sănătoasă poate să sufere tulburări metabolice serioase dacă ţine post, poate să se îngraşe dacă nu îşi alege corect dieta.

Alte persoane slăbesc pentru că adoptă o dietă mai bogată în fructe şi legume crude, ceea ce este un lucru bun din perspectiva nutriţioniştilor. Există însă şi o categorie de persoane care slăbesc în post pentru că adoptă un regim de înfometare, ceea ce nu este deloc sănătos. Care-i abordarea corectă a postului, astfel încât sănătatea noastră să nu aibă de suferit?

Dieta de post trebuie să conţină aceeaşi cantitate de grăsimi, proteine şi carbohidraţi ca şi înainte de post. Proteinele pot fi luate din nuci, alune, soia, fasole, mazăre. Carbohidraţii ne sunt furnizaţi de legume, fructe, cereale integrale, iar grăsimile – de nuci, alune, ulei de măsline, de rapiţă, de floarea-soarelui. Doctorii ne dau un exemplu de meniu sănătos pentru o zi de post.

Astfel, cerealele integrale cu puţină miere sunt cel mai bun mic dejun. Acestea ne vor asigura energia necesară pentru prima parte a zilei. Atenţie însă! Cerealele au multe calorii, iar dacă facem excese se va vedea pe siluetă înainte de Crăciun. 100 g fulgi de grâu conţin 310 calorii, iar fulgii de ovăz – 375 de calorii.

După micul dejun, până la masa de prânz putem să mâncăm unul-două fructe (mere, pere, portocale, banane, kiwi). La prânz este potrivită o mâncare pe bază de fasole, mazăre, soia, o salată de legume.

Şniţelul de soia este un prânz care suplineşte lipsa proteinelor animale. “Cu o singură menţiune, şniţelul trebuie prăjit în ulei de palmier.

Acest ulei este rezistent la prăjire, nu provoacă depuneri de colesterol pe vase şi este bogat în antioxidanţi, în special în vitamina E”, precizează specialistul nostru. Orezul poate fi, de asemenea, o alegere sănătoasă pentru masa de prânz. Are şi orezul un dezavantaj însă: este bogat în amidon, favorizând îngrăşarea.

De aceea, nutriţioniştii ne sfătuiesc să preferăm orezul cu bob lung, care conţine mai puţin amidon şi îngraşă mai puţin. Între mese putem să mai mâncăm nişte nuci, alune, fistic, dar fără excese. Şi aici caloriile îşi fac de cap: nucile conţin 690 de calorii/100 g, alunele – 650 de calorii, migdalele – 600 calorii, fisticul – 600 de calorii.

Chiar dacă ţinem post şi alimentele sunt mai puţin săţioase, cina trebuie să constea din alimente uşoare: o salată de legume, fructe crude sau uscate. Pentru masa de seară am putea să ne pregătim o variantă a bruschetei italieneşti.

Dacă italienii pun pâine pe grătar, noi putem pune felii de mămăligă pe care le frecăm cu puţin usturoi şi cu roşie. Este un fel de mâncare foarte potrivit seara, se digeră uşor şi nici nu îngraşă.În timpul postului este bine să mâncăm de mai multe ori pe zi.

Mesele rare şi copioase provoacă modificări rapide ale nivelului glicemiei în sânge, ceea ce nu este deloc bine.

În cazul copiilor, al adolescenţilor, medicii nu recomandă abţinerea de la produsele de origine animală. De asemenea, bătrânii, femeile însărcinate, cele care alăptează, persoanele cu boli cronice vor posti doar cu acordul medicului.

Propolis
Diabetul tinde să ia proporţiile unei epidemii la nivel mondial, de aceea orice posibilitate de a trata şi preveni această boală este binevenită.

O soluţie vine din farmacia albinelor, care ne oferă propolisul. Cunoscut mai mult datorită proprietăţilor sale imunostimulatoare şi antibacteriene, propolisul poate avea efect benefic în ambele tipuri de diabet. În diabetul zaharat de tip I (insulino-dependent) este recomandat propolisul sub formă de tinctură. Curele cu tinctură de propolis favorizează reducerea dozei de insulină în cazul diabeticilor de tip I. Tot tinctura de propolis dă rezultate şi în diabetul de tip II (noninsulino-dependent).

În această formă de diabet, propolisul contribuie la scăderea şi la ţinerea sub control a glicemiei. Curele cu propolis trebuie făcute sub supravegherea specialistului, care stabileşte dozele pentru fiecare bolnav. În cele mai multe cazuri, diabetul este însoţit de hipertensiune. Propolisul luat pentru reducerea glicemiei contribuie de asemenea la controlarea tensiunii arteriale.

În acelaşi timp, propolisul stimulează sistemul imunitar. Acţiunea imunostimulatoare se datorează bogăţiei de vitamine şi minerale. Ca şi polenul, propolisul este un complex de multivitamine: caroten sau provitamina A, vitaminele din grupul B, vitaminele C, D, E, calciu, fier, magneziu, fosfor, potasiu. Astfel, curele cu propolis sunt eficiente şi pentru prevenirea virozelor respiratorii, pentru combaterea stărilor de epuizare fizică şi psihică, pentru stimularea circulaţiei sangvine. De asemenea, propolisul este un analgezic natural, fiind recomandat
pentru calmarea durerilor.

În toate aceste cazuri, propolisul se foloseşte sub formă de tinctură sau tablete pe care le găsim la plafar. Propolisul alături de celelalte produse apicole (polen, miere, lăptişor de matcă) contribuie la detoxifierea organismului, în condiţiile în care luăm foarte multe medicamente de sinteză.