Viorel Chis Serban

Produsele vor fi însoţite, obligatoriu, de un certificat de conformitate. Certificatele de garanţie vor deveni istorie

Europa de EstRomâniaHunedoaraDeva

Prima zi a anului 2007 aduce noutăţi în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor. Viorel Chiş Şerban, directorul executiv al Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Hunedoara explică ce anume trebuie să avem în vedere atunci când cumpărăm un produs, după data de 1 ianuarie.

Ce trebuie să facem pentru a fi siguri că achiziţionăm un produs sigur?

Trebuie să verificăm cu mare atenţie eticheta produslui, dacă este menţionat distribuitorul, când a fost produs, termenul de valabilitate sau care este data la care expiră. Dacă e vorba de produs de folosinţă pe perioadă îndelungată, de asemenea trebuie verificat cine este producătorul, importatorul, după caz, precum şi distribuitorul. Este foarte important să existe o carte a produsului tradusă în limba română. În mod obligatoriu, produsul trebuie verificat înainte de cumpărare.

Ce noutăţi aduce anul 2007?

După data de 1 ianuarie, orice produs de uz îndelungat trebuie să aibă obligatoriu un certificat de conformitate, un fel de act de identitate al produsului, care atestă faptul că produsul respectă toate normele în vigoare.

Ce se întâmplă în acest caz cu certificatele de garanţie? Rămân ele valabile?

De la 1 ianuarie, comerciaţii nu mai sunt obligaţi să acorde certificate de garanţie, cumpărătorul primind în schimb certificatul de conformitate de care vorbeam, care dă siguranţa că produsul este de calitate şi sigur. Dacă se strică produsul achiziţionat, cumpărătorul se va prezenta la magazin, unde pe baza unei comunicări amiabile cu vânzătorul vor stabili de comun acord, în scris, în cât timp se va remedia defecţiunea.

Cine va repara produsul?

Orice producător sau distribuitor este obligat să încheie contract cu un service, care să asigure astfel de servicii.

Ce ne puteţi spune despre produsele alimentare?

Orice produs alimentar trebuie să fie însoţit de documente care să le ateste originea, provenienţa şi securitatea. În plus, de la începutul anului se va interzice comercializarea produselor ce imită alimente, fără a fi astfel de produse. Este vorba aici, de exemplu, de fructele şi legumele realizate din plastic, cauciuc, sau porţelan.

Ce trebuie să facem dacă, după ce cumpărăm un produs alimentar, constatăm că el este alterat? Ne întoarcem cu el la magazin?

Categoric nu. Cu produsul recent cumpărat şi obligatoriu cu bonul de casă trebuie să vă prezentaţi la OJPC sau Siguranţa Alimentaţiei, din cadrul Direcţiei Sanitar Veterinare. Inspectorii OJPC vor face analiza produsului, iar apoi vom sancţiona unitatea unde sa comercializat acest produs. Cumpărătorul va primi un produs similar sau contravaloarea produsului respectiv. Dacă însă vă veţi întoarce la magazin cu produsul respectiv, agentul economic va rămâne nepedepsit.

Cum a fost anul 2006 din prisma protecţiei consumatorilor?

În urma activităţii de control, judeţul Hunedoara se situează, în urma unei analize a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, pe locul 4 la nivelul întregii ţări. Am verificat distribuitori de produse şi prestatori de servicii, am verificat calitatea şi securitatea produselor şi a serviciilor şi am aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 752.450 RON. De la începutul anului, la OJPC Hunedoara am primit 589 de sesizări şi reclamaţii, însă am constatat că problemele sunt în scădere.

Am depistat produse cu abateri în valoare de 2.893.546 RON. Principalele nereguli depistate au fost: termen de valabilitate depăşit, neconformitate cu parametrii de securitate şi calitate, lipsa elementelor de informare a consumatorilor, neafişarea preţului pe unitate de produs, lipsa autorizaţiei de funcţionare, neacordarea termenului de garanţie legală. Au fost întocmite 2.169 acte de control, din care 46% pe produse alimentare, 37% pe alimentare, iar 17% pe prestările de servicii. Valoarea despăgubirilor acordate este de 71.360 RON.