România nu s-a conformat solicitării UE

România nu s-a conformat solicitării UE

La aproape un an de la introducerea controversatei taxe de primă înmatriculare, aceasta provoacă, în continuare, discuţii aprinse la toate nivelele.

Deşi România este la un pas de a fi sancţionată de Comisia Europeană pentru încălcarea tratatului de aderare, atât ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, cât şi premierul Tăriceanu declara că nici măcar nu se ia în calcul reducerea sau eliminarea taxei de primă înmatriculare.

Executivul european deschide a doua etapă a procesului împotriva statului român, deoarece actualele reglementări privind taxa sunt discriminatorii, autoturismele second hand fiind importate din statele blocului comunitar.

Taxa nu va avea, însă, viaţă prea lungă deoarece instanţele dau câştig de cauza plătitorilor taxei, astfel statul fiind nevoit să returneze banii.

Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă începând cu data de 1 ianuarie a.c. şi este calculată în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.

Nivelul taxei porneşte de la 68 de euro, pentru autovehiculele euro 4 şi ajunge până la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de şase ani, fără catalizator. Nemulţumirile nu au întârziat să apară, asta deoarece valoarea acesteia este destul de usturătoare. La ora actuală, pentru înmatricularea unui autotutism cu o capacitate cilindrică de 1.600 cmc, având norma de poluare euro 3 şi o vechime mai mare de şase ani se plăteşte o taxă de peste 4.000 de euro. Ce este şi mai supărător pentru plătitorii taxei este faptul că suma este calculată prin transformarea sumei exprimate în euro la cursul de schimb valutar comunicat de BNR pentru prima zi lucrătoare a lunii octombrie, din anul 2006, data la care cursul euro era destul de mare (3.5334 lei!). Statul român este, deocamdată, cel mai câştigat din introducerea taxei speciale pentru autoturisme şi vehicule, al doilea loc fiind ocupat de comercianţii de autoturisme noi. Sumele fixate i-au nemulţumit pe majoritatea cetătenilor, a comercianţilor de maşini de ocazie, şi pe producătorul autohton, Automobile Dacia.

Statul român a încasat din taxa de înmatriculare auto, în primele 10 luni şi jumătate din 2007, aproape 787,06 milioane lei, suma colectată a depăşit pragul de 766 milioane lei, estimat de Ministerul Finanţelor pentru toată perioada anului. Este de înteles motivul pentru care Cabinetul Tăriceanu trage, încă, de timp şi refuză să elimine taxa.

Prima notificare a Comisiei Europene a fost primită în luna martie, când aceasta cerea modificarea taxei de primă înmatriculare. Cum România nu s-a conformat solicitării UE, acum Comisia deschide a doua etapă a procedurii de infringement, considerând că răspunsurile statului român au fost nesatisfacătoare. A doua etapă a procedurii constă în transmiterea unui aviz motivat, „reasoned opinion“, care conţine recomandări ale modului în care trebuie modificată taxa. Dacă nici în urma scrisorii de argumentaţie, România nu se va conforma rigorilor europene în materie, Comisia ar urma să înainteze cazul Curţii Europene de Justiţie. Statului român i-a fost acordat un termen de două luni pentru schimbarea legislaţiei. CE apreciază că taxa de primă înmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare şi jurisprudenţei Curţii Europene. Principalele neajunsuri ale legislaţiei referitoare la taxa de înmatriculare auto, invocate de Comisia Europeană, sunt taxarea discriminatorie între maşinile la mâna a doua vândute de cetăţenii români şi cei din alte state membre UE. Printre altele, nivelul taxei depăşeşte valoarea reziduală sau de piaţă a maşinii, în cazul celor foarte vechi, fapt pentru care s-a cerut o scădere considerabilă a taxei de primă înmatriculare. Guvernul român este ferm pe poziţii şi nu vrea să ajungă la un consens cu Uniunea Europeană, menţinându- şi decizia de a păstra taxa de primă înmatriculare. Ministrul Finanţelor, Varujan Vosganian, a declarat că taxa va fi modificată, însă nu şi eliminată, iar despre returnarea sumei plătite până acum nici nu poate fi vorba, deoarece Guvernul nu are nicio bază legală prin care să înapoieze aceste sume de bani.

În ceea ce priveşte modificările, premierul a declarat că acestea vor fi doar de ordin tehnic şi se referă la valoarea în vamă a vehiculelor, la care nu se poate aplica o taxă mai mare decât valoarea lor reziduală. Conform CE, autorităţile române trebuie să prevadă în actul de modificare a taxei auto, efectul retroactiv al modificării, respectiv rambursarea banilor către cei care au plătit taxe mai mari. Legistlaţia europeană nu permite defavorizarea plătitorilor acestei taxe, iar legislaţia naţională trebuie să respecte dreptul cetăţenilor Uniunii Europene la tratament egal. Călin Popescu Tăriceanu susţine în continuare că taxa rămâne în vigoare deoarece este destinată protecţiei mediului, iar banii obţinuţi astfel vor fi folosiţi pentru o mai bună ecologizare a României. Românii îşi pot recupera contravaloarea taxei de prima înmatriculare în instanţă. Până la ora actuală două persoane au reuşit să treacă peste taxă. Un arădean a dat în judecată Administraţia Finanţelor Publice Arad, nemulţumit că a fost nevoit să plăteasca taxa auto şi a câştigat procesul în prima instanţă la Tribunalul Arad. Al doilea a fost un avocat mureşean, care la rândul său a dat în judecată administraţia financiară şi a câştigat procesul. Acesta nici măcar nu a plătit taxa de primă înmatriculare, el adresându-se direct instanţei unde a cerut ca maşina să fie înmatriculată făraă plata taxei. Cei doi au invocat contradicţia dintre taxă şi legislaţia europeană în vigoare, iar ambii au avut câştig de cauză. Instanţele româneşti dau câştig de cauză, deoarece articolele din Codul Fiscal Român care prevăd această taxă nu sunt în concordanţă cu dreptul comunitar. Returnarea taxei va crea un precedent periculos pentru statul român întrucât acesta va fi obligat să returneze banii plătitorilor, ba mai mult va suporta şi cheltuielile de judecată aferente proceselor, care se preconizează a fi într-un număr destul de mare. În timpul în care statul român se războieşte cu Comisia Europeană pe tema taxei de primă înmatriculare, chiar şi cu riscul de a fi dat în judecată la Curtea de Justiţie, conaţionalii noştri foarte inventivi găsesc deja soluţii de a trece peste ea.

Dacă la început aceştia înmatriculau autoturismele în Bulgaria sau Moldova unde nu plăteau taxe aşa exorbitante ca la noi în ţară, acum au găsit cea mai simplă metodă: îşi recuperează banii plătiţi pentru taxă prin instanţă. Chiar dacă la ora actuală Guvernul refuză să elimine taxa, motivând că este o măsură ecologistă şi o metodă prin care se colectează fonduri pentru bugetul de mediu, nu poate împiedica instanţele să dea câştig de cauză plătitorilor de taxă, astfel sărăcind statul pe taxa de primă înmatriculare ce se plăteşte.