Românii încep să de-a de gustul francizei

Românii încep să de-a de gustul francizei

De același autor

Afacerile de tip franciză încep să aibă o creştere aproape exponenţială în România. Cu toate acestea continuăm să stăm prost la capitolul diversitate

Considerată ca fiind o

afacere la cheie,

franciza este cel mai bun mod de a investi banii într-o afacere fără a avea bătăi de cap cu studii de piaţă sau proiecte de marketing. Şi asta deoarece o afacere de acest gen este practic

servită pe tavă

de către firme denumite francizori a căror brand este cunoscut şi care îşi

vând

afacerea din dorinţa de a se extinde fară a fi nevoiţi să-şi deschidă propriul magazin sau unitate de producţie.

La această dată franciza spre care şi-au îndreptat atenţia cea mai mare parte dintre întreprinzătorii autohtoni este cea cu fornetti. Astfel, la nivel naţional au apărut aproximativ 800 de astfel de unităţi de producţie majoritatea concentrate în mediul urban. Iar după ultimele estimări ale pieţei care au arătat că franciza cu fornetti a înregistrat o creştere apreciabilă se pare că afacerişti, care au investit în fornetti, au tras o carte norocoasă.

Cum alegem o franciză ?
Un prim criteriu este notorietatea. Trebuie văzut cât de mare este organizaţia francizorului. Câte unităţi de franciză au fost deschise, de câţi ani funcţionează, cum arată unitatea prototip, dacă marca este cunoscută şi cât investeşte francizorul în publicitate.

Feriţi-vă de un concept care nu este unic. Unicitatea nu se referă la ceva complet nou, pentru că afacerile complet noi şi viabile nu au priză pe termen scurt şi mediu.

Diferenţierea de competitorii francizaţi sau nefrancizaţi se poate face prin o diferenţiere a produselor sau serviciilor, un cost redus al investiţiei, o strategie de marketing unică sau ţinte diferite ale marketingului. Spre exemplu, o franciză de fastfood în domeniul kebabului sau al covrigilor, dacă oferă exact acelaşi produs cu cel existent pe piaţă, are de înfruntat ambele tipuri de competitori, în timp ce o franciză de tip Melibeea se luptă deocamdată doar cu Fornetti.

Francizorul oferă know-how-ul în Manualele Operationale. Nu contează mărimea manualelor. De pildă manualul operaţional al lui McDonalds cântareste 2 kg. Manualele şi trainingul trebuie să aibă abilitatea de a-i învăta pe alţii un sistem. O franciză trebuie, în general, să fie capabilă sa educe pe deplin un potenţial francizat într-o perioadă de timp relativ redusă. Se consideră că dacă o afacere este atât de complexă încât nu poate fi explicată unui francizat în maximum trei luni, deja atingem un punct critic. Unii francizori mai complecşi depăşesc acest handicap prin canalizarea numai spre franchisee potenţiali care sunt deja „educati“ în domeniul lor.

Atenţie la costuri !!
Costul francizei este un element foarte important şi subtil în acelaşi timp. Nu înseamnă că dacă o franciză este foarte ieftină va avea o dezvoltare foarte mare. Vorbim aici de capacitatea unui potenţial francizat de a plăti pentru franciza. Apoi, relaţia de cooperare francizor- francizat- trebuie urmărită citind cu atenţie contractul. Puteţi fi siguri că francizorul nu va oferi mai mult decât este scris în contract. Francizorii de succes se concentrează pe construirea de relaţii pe termen lung cu franchisee-ii lor care sunt mutual profitabile. Din nefericire, nu toate organizaţiile francizate înţeleg legătura care există între relaţii şi profituri.

Relaţiile de franciză puternice îi permit francizorului să vânda francize în mod mai eficient, să introducă schimbările necesare în sistem cu mai multă uşurinţă şi să-i motiveze pe franchisee să ofere un nivel consistent de produse şi servicii clienţilor lor.

Potenţialul financiar al francizorului
Deşi francizarea este un mijloc de extindere a unei afaceri cu costuri reduse, totuşi ea nu este un mijloc de expansiune „fără costuri“. Un francizor are nevoie de capital şi de resurse pentru a implementa un program de franciză. Resursele necesare pentru a implementa iniţial o franciză variază în funcţie de scopul planului de expansiune. Dacă o companie caută sa vândă doar câteva francize, francizarea se poate realiza la costuri mai mici.

Pentru francizorii care ţintesc o expansiune naţională, costurile iniţiale pot creşte. Şi odată ce se adaugă costurile de, marketing şi personal, costurile iniţiale urcă şi mai mult. De foarte multe ori francizorul român subestimează costurile sale. Aceasta îi aduce deservicii nu numai lui dar şi francizaţilor care vor suporta, în final, lipsa unei „umbrele de protecţie“ din partea francizorului.

De asemenea, exclusivitatea teritorială este unul dintre subiectele foarte delicate în francizing. Multe dintre neînţelegerile între francizori şi francizaţi pornesc de la protejarea teritoriului unde respectivul francizat activează.

Practic, prin „protejarea“ teritoriului, francizatul este sigur că nu i se va face concurenţa neloială prin vânzarea aceluiaşi tip de produse sau servicii de către o altă unitate de desfacere care foloseşte aceaşi marcă şi/sau acelaşi sistem de operaţii.

Exclusivitatea teritorială a fost una dintre cele mai des întilnite cauze de conflicte între francizori şi francizaţi în ultimele două decenii. Atât francizorul cât şi francizatul vor să realizeze vânzări şi profituri maxime, însă exact acest lucru îi pune pe poziţii diametral opuse când vine vorba de exclusivitatea teritorială.

Interesul francizorului este de a vinde cât mai multe francize, pentru a obţine profit maxim. Interesul francizatului este acela de a avea ocazia sa opereze pe o piaţă unde el este singurul care poate satisface cererea pentru produsul sau serviciul pe care îl oferă, având astfel garanţia unui profit maxim.

Francize românesti

GALLERIA - Magazin consignatie
Magazin tip „Consignatia“ real şi online, operaţional imediat, fără ca operatorul său să aibă experienţă, în oraşul dumneavoastră, cu toata gama de produse ce se pot vinde, începând de la pictură, artizanat sau filatelie şi terminând cu mobilă autoturisme sau aspiratoare.
Taxa de franciză: 2.000 RON

DRY WALL TEAM
Franciza DryWallTeam - Fără igrasie, fără umezeală, fără griji... vă ofera prosperitate pe baza unui sistem simplu şi economic de mare succes în Marea Britanie, Ungaria şi multe alte ţări. Tehnologia oferită este formată din două componente care se aplică uşor, rapid, făra a necesita cunoştinţe de specialitate iar efectul (uscarea zidurilor umede) este garantat de miile de lucrări executate în toata lumea.
Taxa de franciză: 2.000 Euro

KITES AFTER SCHOOL
Prima franciză de language school cu program after school aplicabilă în Romania. Oferiţi acum părintilor ocupaţi din oraşul dumneavoastră. servicii de supraveghere a copilului după orele de şcoală, efectuarea asistată a temelor şi 65 ore lunar de limba engleză după programa britanică. Investiţia este sub 10.000 euro.
Taxa de franciză: 4000 Euro

CITY PAINTBALL
Creaţi-vă o afacere în franciza de succes în domeniul paintball- ului, cea mai recentă şi populară activitate de recreere din lume. Paintball-ul este un sport recreativ practicat de tot mai mulţi oameni, cu o cifră de afaceri de miliarde de dolari la nivel mondial şi cotat pe locul al 3-lea în SUA în topul activităţilor de weekend.
Taxa de franciză: 9000 Euro

Care este franciza de care mă feresc ?
Există nişte “puncte cheie” de care trebuie să vă feriţi atunci când incheiaţi un contract de franciză.

Spre exemplu:

  • Francizorul care exagereaza cu profitul asteptat :
  • vă asigură că veţi obţine venituri mari încă din primul an de activitate.

Atenţie: rare sunt activităţile comerciale rentabile din primii
2-3 ani de activitate.

  • Francizorul « guru » :
  • are întotdeauna răspuns la toate întrebările. Fiţi atenţi la comportamentul membrilor reţelei, la discursurile de la întalnirile cu toţi francizaţii.
  • Francizorul care nu respectă legea :
  • considera franciza o simplă relaţie partenerială. Nu semnaţi niciodată un contract cu un asemenea francizor deoarece riscaţi să nu vă fie prezentat DIP-ul (documentul de informare precontractuală). Nici o noţiune juridică nu corespunde termenului « parteneriat ».
  • Francizorul înscris într-o cursă a drepturilor de intrare :
  • recrutează cât mai mulţi francizaţi, fără a-i selecta şi încasează redevenţe mărindu-şi astfel fondurile proprii.