Ţepe în domeniul asigurărilor auto

Ţepe în domeniul asigurărilor auto

De același autor

Uninominal criticat
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0

184 de milioane de euro au plătit societăţile de asigurare în primele şase luni ale anului pentru maşini accidentate sau furate în România. Asiguratorii estimează că peste 100 de milioane de euro din această sumă au fost plătiţi pentru accidente înscenate. Profitorii acestui mod de operare sunt vânaţi de o armată invizibilă de experţi: detectivii de asigurări.

Detectivii de la asigurări, cei care stabilesc dacă societatea de asigurări trebuie să plătească sau nu despăgubiri, sunt, la bază, economişti, constructori, mecanici, fizicieni, chimişti, poliţişti etc.

Când cineva cere o despăgubire, sar toţi, fiecare cu specialitatea lui, să verifice

realitatea producerii evenimentului.

Într-un sfert dintre cazuri se dovedeşte că asiguraţii care cer despăgubiri sunt escroci, că şi-au înscenat dauna, pentru a fi despăgubiţi. Şi totuşi se reuşeşte să se depisteze şi să se scutească de la plată decât o mică parte din fraude. Sistemul asigurarilor este unul dintre cele mai intens fraudate peste tot în lume, cu atât mai mult în România, unde mijloacele de combatere sunt rudimentare, iar imaginaţia clienţilor nu are limite.

Inspectori de daune
Detectivii de la asigurări, numiţi

inspectori de daune,

preferă, fără excepţie, anonimatul total.

Nu există unul să nu fi fost ameninţat de cei cărora le-au respins cererile de despăgubire. Cum aceştia sunt toţi infractori, e bine să te ţii departe de ochii lumii, să-ţi faci treaba cât mai discret.

Încercarea de a stoarce bani nemeritaţi de la societăţile de asigurări presupune un lanţ de infracţiuni – fals, uz de fals, fals în declaraţii şi în înscrisuri sub semnătură privată, înşelăciune, furt, abuz în serviciu contra intereselor publice etc.

Însă rareori aceste infracţiuni ajung să fie pedepsite de justiţie. Treaba detectivilor de la asigurări este să deconspire cât mai multe tentative de înşelare a firmelor pentru care lucrează.

Companiile de asigurări cu cei mai buni detectivi, ASIROM, ALLIANZ-ŢIRIAC, ING NEDERLANDEN, care deţin împreună jumătate din piaţa asigurărilor în România, reuşesc să demonteze, fiecare, încercări de fraudare de peste o sută de miliarde de lei pe an.

Cele mai multe fraude sunt în domeniul asigurărilor pentru autovehicule. Asiguratorii au plătit, numai în primele 6 luni ale acestui an, despăgubiri de 164 de milioane de euro numai pentru maşini, adică 80 la sută din totalul despăgubirilor.

Din aceşti bani, după estimările detectivilor, circa 100 de milioane de euro au fost plătiţi pe nedrept.

Nu se poate verifica fiecare dosar în parte, ci numai cele care trezesc suspiciuni, şi nici acestea nu sunt toate respinse de la plată dacă nu cad pe mâna unui as în meserie. La ASIROM, de pildă, luna trecută au fost respinse 89 de dosare din 161 verificate.

La peste 4 milioane de maşini, câte există în România, numai 15 la sută nu sunt asigurate. Restul de 85 la sută sunt un teren încăpător pentru fraude, spune Mihail Tecau, de la Comisia de supraveghere a asigurărilor.

Şi totuşi nu reuşim să depistăm şi să scutim de la plată decât o mică parte din fraude,

spune dr. Nicolae Moldoveanu, expert în combaterea fraudelor în asigurări, şeful Departamentului de control de la ASIROM S.A.

„Sistemul asigurărilor, completează el, este unul dintre cele mai intens fraudate peste tot în lume, cu atât mai mult în România, unde mijloacele de combatere sunt rudimentare, iar imaginaţia clienţilor nu are limite“.

Fraude în domeniul asigurărilor
Fraudele în domeniul asigurărilor auto reprezintă 40-45 la sută din total, şi e vorba doar de cele dovedite.

La celelalte tipuri de asigurări, fraudele sunt evident mai reduse, dar nici ele lipsite de un anume farmec provocator pentru detectiv.

Numai la asigurările de viaţă nu s-au înregistrat tentative, precum în filme, unde pentru încasarea primei se ajunge la crime admirabil de ingenioase.

Pentru proprietarii de autovehicule, cea mai obişnuită metodă de a-şi ţepui asiguratorul este să cadă la învoială cu mecanicul care face reparaţiile în urmă unui accident şi să umfle costurile reparaţiilor.

ASIROM a primit de la proprietarul unui BMW, din Galaţi, o cerere de despăgubire de 175 de milioane de lei, cerere acoperită cu facturi, fotografii, deviz de plată.

Detectivul căruia i s-a încredinţat cazul, expert în mecanică-auto, a stabilit o despăgubire de numai 475.000 de lei. A economisit aproape 170 de milioane pentru firmă.

Bătea la ochi o reparaţie de atâţia bani. Detectivul n-a trebuit decât să facă o verificare la Registrul Comerţului, dovedind că facturile erau false, din acelea cumpărate pe trotuar, în Colentina, cu ştampila de la firme inexistente.

BMW-ul era o rablă, nu făcea nici pe sfert din asigurarea cerută. Nu există detectiv să un aibă la activ câteva cazuri similare.

M.D., din Ploieşti, se fălea, pe 23 august 2006 – data e importantă – la volanul unui Mercedes.

Fraude de sute de miliarde de lei pe an
Detectivii de la asigurări, numiţi

„inspectori de daune“,

preferă, fără excepţie, anonimatul total.

Nu există unul să nu fi fost ameninţat de cei cărora le-au respins cererile de despăgubire.

„Cum aceştia sunt toţi infractori, e bine să te ţii departe de ochii lumii, să-ţi faci treaba cât mai discret“,

spune un veteran al meseriei de la OMNIASIG.

Încercarea de a stoarce bani nemeritaţi de la societăţile de asigurări presupune un lanţ de infracţiuni – fals, uz de fals, fals în declaraţii şi în înscrisuri sub semnătură privată, înşelăciune, furt, abuz în serviciu contra intereselor publice etc.

Însă rareori aceste infracţiuni ajung să fie pedepsite de justiţie.

Treaba detectivilor de la asigurări este să deconspire cât mai multe tentative de înşelare a firmelor pentru care lucrează.

Companiile de asigurări cu cei mai buni detectivi, ASIROM, ALLIANZ-TIRIAC, ING NEDERLANDEN, care deţin împreună jumătate din piaţa asigurărilor în România, reuşesc să demonteze, fiecare, încercări de fraudare de peste o sută de miliarde de lei pe an.