Totul despre saună

Totul despre saună

De același autor

Uninominal criticat
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0
Feb 27, 2009 |
0

Puteţi avea o saună în casa sau apartamentul dumneavoastră, în grădină, pe acoperiş, sau chiar şi într-un vehicul sau pe un ponton.

Posibilităţile sunt nelimitate şi crearea de modele inovative şi câteodată chiar ciudate a devenit parte a apetitului pentru saună. Principala atracţie pentru saune este dată de efectul benefic asupra sănătăţii.

Sauna este o cameră mică sau o casă proiectată ca fiind un loc unde puteţi beneficia de un mediu neobişnuit de fierbinte şi umed. O baie de saună se numeşte kylpy ( sauna se referă la încăperea unde se face baia nu la procesul în sine). O şedinţă de saună este de obicei o chestie sociala în care participanţii se dezbracă şi iau loc sau stau întinşi la temperaturi de peste 80°C. Aceasta induce relaxarea şi provoacă transpiraţia.

Sauna modernă
În multe împrejurări, temperaturile apropiate sau care depăşesc 100°C ar fi total insuportabile. Saunele au rezolvat această problemă controlând umiditatea. Cea mai fierbinte saună finlandeză are un nivel al umidităţii foarte scăzut, ceea ce permite ca temperaturi ridicate ale aerului, ce pot fierbe apa, să fie tolerate şi chiar plăcute pentru perioade lungi de timp. Bunele maniere cer ca uşa de la saună să nu fie ţinută deschisă cât timp se face aerisirea saunei pentru cei care sunt deja înăuntru. Un tiraj de aer, chiar şi la 100°C, nu este prea bine primit. Saunele cu infraroşii cresc în popularitate, folosind raze infraroşii depărtate, emise de cuptoare cu infraroşii pentru a creea căldura.

Sauna poate fi atât de liniştitoare încât pe nesimţite poate provoca chiar o insolaţie mai serioasă. Duşul rece sau plonjarea în apă după aceea, au ca rezultat creşterea presiunii sângelui, deci se recomandă atenţie sporită celor care au avut probleme cu hipertensiunea arterială.

În sauna uscată este bine să staţi pe un prosop pentru igienă şi confort; în baia de aburi prosopul este lăsat afară.

Ca o facilitate suplimentară, sauna poate avea una sau mai multe jacuzzi. Sauna cu infraroşii, sauna umedă, sauna uscată, sauna cu fum şi sauna cu abur.

Saunele cu infraroşii folosesc un încălzitor special care generează raze infraroşii similare cu cele produse de soare. Spre deosebire de radiaţiile ultraviolete ale soarelui, despre infraroşii se spune că sunt benefice pentru sănătatea globală. Într-o saună cu infraroşii, încălzitoarele electrice încălzesc aerul şi de asemenea penetrează pielea pentru a stimula transpiraţia, producând multe dintre efectele benefice sănătăţii identice cu cele ale saunei tradiţionale cu abur. Astăzi, există o varietate mare de opţiuni ale saunei. Sursele de căldură includ lemnul, electricitatea, gazul şi multe alte metode neconvenţionale cum ar fi energia solară. Există saune umede, saune uscate, saune cu fum, saune cu abur, şi cele care funcţionează cu unde infraroşii descrise mai sus.

Facilităţi similare ale băii de trenspiraţie
Sauna de tip finlandez (în general 70-80°C), dar care poate varia de la 60 la 120°C şi baia de aburi sunt cele mai întâlnite forme ale băilor de transpiraţie. În multe culturi întâlnim echivalenţi apropiaţi, cum ar fi în America de Nord - sweat lodge, la turci - hammam, la români – thermae, la azteci – temescalli, la mayaşi – temazcal, la ruşi – banya, la evrei - jewish shvitz, la africani – sifutu, la japonezi – mushi-buro. Băile publice, care adesea conţineau şi o cameră de aburi erau destul de întâlnite în sec.18, 19 şi la începutul sec.20, fiind locuri publice destul de ieftine unde puteai merge să faci baie când nu dispuneai de aceste facilităţi la domiciliu.

Efectele benefice pentru sănătate ale saunei
În timpul unei şedinţe de saună de 10-20 minute, ritmul cardiac creşte cu 50-75%. Aceasta provoacă acelaşi rezultat asupra metabolismului ca şi exerciţiile fizice. Creşterea ritmului cardiac este asemeni celei din timpul alergării.

Este un efect nominal asupra presiunii sângelui, deoarece căldura, de asemenea forţează mărirea vaselor de sânge din piele pentru a se acomoda cu fluxul sangvin mărit.

Vasele de sânge devin mult mai flexibile şi astfel circulaţia periferică este îmbunătăţită. În timpul unei sedinţe de saună, volumul de sânge ce ajunge la piele creşte până la 50-75% din volumul total de sânge pompat de inimă (faţă de 5-10% in mod normal). Asta se datorează vaselor de sânge care se măresc, fenomen cunoscut ca vasodilatare.

Cercetările au arătat că transpiraţia are un efect mult mai mare decât apa la emulsionarea grăsimii localizată în glandele sebacee din piele, şi astfel la îndepărtarea sebumului şi bacteriilor conţinute de grăsime. Vasodilatarea provocată de temperaturile înalte, de asemenea permite lichidelor esenţiale să ajungă la suprafaţa pielii. Aceasta sporeşte dezvoltarea colagenului, dând pielii o elasticitate permanentă şi un aspect neted, fără riduri.Băile de abur şi sauna provoacă transpiraţia ce asigură o curăţire profundă a pielii şi glandelor transpiraţiei. Pielea este cel mai mare organ al corpului omenesc. 30% din rezidurile corpului sunt eliminate prin piele. Transpiraţia abundentă sporeşte capacitatea de dezintoxicare a pielii prin deschiderea porilor şi evacuarea impurităţilor din organism.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că prosoapele folosite în saună de către fumători se îngălbenesc ca urmare a eliminării toxinelor şi impurităţilor din organism.

Când se face saună, temperatura pielii creşte la 40°C şi temperatura internă a corpului creşte spre 38°C. Expunerea la călduri ridicate creează o stare artificială de febră, proces cunoscut sub numele de hipertermie. Febra face parte dintr-un proces de vindecare naturală a organismului.

Febra stimulează sistemul imunitar constând într-o producţie sporită de globule albe, anticorpi şi interferon. Beneficiile hipertermiei, de asemenea, se bazează şi pe faptul că organismele indezirabile în corp au o plajă de toleranţă mai mică decât ţesuturile care le înconjoară, şi astfel sunt mult mai sensibile la creşterile bruşte de temperatură.

Inhalarea de aburi este un excelent tratament pentru multe probleme respiratorii. De exemplu, aerul umed din saună poate calma iritaţia gâtului.

Aburul, de asemenea, uşurează secreţiile şi poate stimula eliberarea de mucus din plămâni şi gât, aducându-le alinare celor care suferă de bronşite. În cele din urmă, aburul este folositor în cazul sinuzitelor prin alinarea congestiei şi inflamaţiei mucoasei membranelor respiratorii superioare.

Atâta timp cât este patria saunei, cultura finlandeză a saunei are o bună reputaţie.

Deşi culturi din toate colţurile lumii au importat şi adaptat sauna, multe dintre obiceiurile tradiţionale nu au supravieţuit voiajului.

Astăzi, percepţia publică asupra saunelor variază foarte mult de la ţară la ţară.

În unele ţări, mersul la saună este o modă recentă şi punctele de vedere asupra saunelor se schimbă, în timp ce în alte tradiţii a supravieţuit peste generaţii.